Stolen Sjuan (Serie 7™)

Du har sett den. Du har suttit på den. Oavsett om det var i en skolmatsal, på ett designmuseum, i ett väntrum hos tandläkaren eller hemma hos någon med oklanderlig smak.

Sjuan (officiellt Model 3107) är den danska arkitekten och formgivaren Arne Jacobsens absoluta mästerverk från 1955, och den tillverkas än idag av Fritz Hansen.

Stolen Sjuan - Skandinavisk design

Aesthetically, the design’s contoured form and warm materials bring Norm Architects’ signature, human-centered minimalism to residential and hospitality applications.

Varför blev den en ikon?

Sjuan är en perfekt storm av form, funktion och timing.

  1. Den (då) banbrytande tekniken: Jacobsen var besatt av att utnyttja möjligheterna med formpressat trä (laminerad fanér). Han hade redan experimenterat med ”Myran” (1952), men Sjuan var evolutionen. Stolen är tillverkad av nio lager fanér som limmas och pressas över en form under högt tryck och värme. Detta skapar ett enda skal (sits och rygg i ett) som är otroligt starkt men samtidigt flexibelt. Det ger stolen dess karaktäristiska ”svikt”.

  2. Den omisskännliga formen: Den är en skulptur. Den smala ”midjan” där ryggen möter sätet är inte bara elegant, det är också en teknisk nödvändighet för att få till böjningen. Formen är organisk och följer kroppen, vilket gör den förvånansvärt bekväm för att vara en skalstol.

  3. Den ultimata funktionen: Den är lätt. Den är stapelbar. Denna sista punkt är avgörande. Det var det som gjorde att den gick från en vacker möbel till en global kommersiell succé. Den kunde säljas i tusental till kontor, skolor och offentliga miljöer.

Stolen Sjuan - Nordisk design

Stolen som blev ökänd

En designklassiker behöver ofta mer än bara bra design. Den behöver en historia.

Sjuans stora ”rock’n’roll-ögonblick” kom 1963. Fotografen Lewis Morley skulle ta ett porträtt av den unga modellen Christine Keeler, som då var i centrum för den brittiska Profumo-affären (en politisk sexskandal).

Keeler var ovillig att posera naken, så Morley lät henne sitta grensle över en stol för att skyla sig. Stolen han råkade ha i studion var en Sjuan (eller, ironiskt nog, troligen en billig samtida kopia, men bilden har för evigt cementerat originalets status).

Den bilden blev en av 1900-talets mest ikoniska. Kontrasten mellan den eleganta, moderna stolen och den nakna kvinnan i centrum för en skandal gav Sjuans rena linjer en oväntad, farlig laddning.

Arvet

Idag finns Sjuan i ett oräkneligt antal utföranden: lackad i alla tänkbara färger, i olika träslag (ask, valnöt, ek), helklädd i tyg eller läder, med eller utan armstöd, och som barstol eller kontorsstol.

Den är den arketypiska skandinaviska stolen: minimalistisk, funktionell, vacker från alla vinklar och byggd för att hålla i generationer.

Stolen Sjuan - FRITZ HANSEN

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *